دنیس جیجوکو: آفریقا می تواند با حذف ویزا بین کشورها، اقتصاد خود را تقویت کند


یک روز شنبه عصر، پیامی دریافت کردم که از من پرسید آیا می توانم تا بعد از ظهر چهارشنبه در آکرا در غنا باشم. من می‌توانم این سفر را منوط به در دسترس بودن پروازی از Entebbe بگذارم که نیازی به بردن من به سراسر جهان نداشته باشد و مهم‌تر از همه، ویزا، یا اینطور فکر می‌کردم.

پروازها را بررسی کردم و چندین پرواز پیدا کردم، اما راحت‌ترین پرواز برای من، پروازی بود که روز چهارشنبه صبح حوالی ساعت 4:00 صبح از Entebbe خارج شد تا تا بعد از ظهر چهارشنبه در آکرا باشم (اوگاندا سه ساعت جلوتر است). سپس به روند ویزا فکر کردم. آیا می توانم تا سه شنبه بعدازظهر ویزا بگیرم؟ ویزا را از کجا می گیرند؟

داشتم در گوگل سرچ می کردم که یاد دوستی افتادم که تازه از غنا برگشته بود و با او تماس گرفت. او گفت که به عنوان یک دارنده پاسپورت اوگاندا، برای بازدید از آکرا نیازی به ویزا ندارم. بلافاصله پرواز را رزرو کردم. قرار بود برای اولین بار از آکرا دیدن کنم.

هنگام ورود به فرودگاه بین المللی کوتوکا، افسر مهاجرت از من پرسید که اوگاندا چگونه است و مانند اکثر آفریقایی ها، در مورد آب و هوا صحبت کردیم و من از او دعوت کردم که از مهمان نوازی ما لذت ببرد. او استدلال کرد که آنها در مورد مهمان نواز بودن بهترین هستند و گفت که اقامت خوشی را در کشورش خواهم داشت. با لبخندی پهن پاسپورتم را مهر زد و دستم را تکان داد. و دروغ نگفت!


اما اگر به یک پروسه طولانی ویزا نیاز داشتم، موفق نمی شدم. هرکسی که پارکینگ طولانی مدت فرودگاه بین المللی انتبه را مدیریت کند، مقداری درآمد را از دست داده است. خود فرودگاه نیز مقداری درآمد را از دست نمی داد. بچه‌هایی هستند که در فرودگاه چمدان‌هایشان را می‌پیچند که 30000 کرون از دست داده‌اند. دفتر فارکس مقداری پول از دست می داد زیرا من مجبور بودم در آخرین لحظه مبادله ای انجام دهم، در حالی که رستورانی که در آن یک نوشیدنی سریع برداشتم پول اضافی دریافت نمی کرد. این شرکت هواپیمایی پولی را از دست می‌داد که به این معنی است که دولت اوگاندا نیز از نظر مالیات پولی به دست نمی‌آورد. مرد جوان دیگری هست که به او کمک کردم تا چمدانم را حمل کنم. او همچنین پیشنهاد داد که ماشینم را در حالی که در فرودگاه پارک شده بود با هزینه اندکی از بیرون بشویید. بزرگراه Entebbe 10,000 SHS (رفت و برگشت) از دست می داد.

در بدو ورود به آکرا، افراد کرایه ماشین پولی درآوردند و همینطور هتلی که من در آن اقامت داشتم. در بازگشت، چند خاطره و چیزهای دیگر خریدم. فقط با چند روز حضور در آکرا، پول زیادی رد و بدل شد.

دعوت به آکرا مرا به یاد یک کشور آفریقایی انداخت که برای ویزا درخواست دادم و پس از پایان رویداد آن را دریافت کردم. ویزا همچنین مربوط به روزهای دقیق رویداد بود، یعنی ورود پس از شروع رویداد و خروج قبل از پایان آن. بنابراین جدا از اینکه کشوری که از من در هزینه های ویزا پول می گیرد، شرکت هواپیمایی آنها که قرار بود از آن استفاده کنم پولی دریافت نکرد. هتلی که قرار بود در آن بمانم، مغازه های معاف از گمرک، رانندگان تاکسی، و همه افرادی که در آن زنجیره ارزش قرار داشتند، از من درآمدی نداشتند. هر روز چقدر چنین پولی از دست می دهند؟ چند شغل از بین می رود؟

اگر می‌ترسند که مردم به‌طور غیرقانونی در کشورشان بمانند، می‌توانند راه‌های دیگری برای اطمینان از عدم ماندگاری ویزای بازدیدکنندگان داشته باشند.

کشورهای آفریقایی باید مرزهای خود را باز کنند، مانند غنا برای اوگانداها و به اعتقاد من دیگر کشورها. اقتصادها بیشتر رشد خواهند کرد و فرصت های بیشتری برای تجارت با یکدیگر وجود خواهد داشت. خطوط هوایی و سایر حمل و نقل ها پول بیشتری به دست خواهند آورد که امکان جمع آوری مالیات بیشتر را فراهم می کند.

زمانی که در آکرا بودم، به زن جوانی که قهوه برشته می کرد گوش دادم و او گفت که به خاطر قهوه ما چندین سفر آموزشی به اوگاندا داشته است. او با برخی از افراد قهوه در اینجا ارتباط برقرار کرد و همانطور که شروع به کار او رشد می کند، هرگز نمی دانید که او چه همکاری هایی خواهد داشت. اگر برای گرفتن ویزا مجبور بود تمرینات سختی را پشت سر بگذارد، پول خود را در کشور دیگری خرج می کرد.

با این حال، برای اکثر این کشورهای آفریقایی که رفت و آمد بین خود را محدود می‌کنند، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را قادر می‌سازند به سادگی پرواز کنند، 50 دلار آمریکا در نقطه ورود بپردازند و به آنها اجازه ورود داده می‌شود.

باز کردن مرزها برای کالاها و خدمات و مردم باعث رشد این قاره می شود. منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) شروع خوبی است و نیاز به پیگیری سریع دارد. جمعیت آفریقا تقریباً 1.4 میلیارد نفر است که به اندازه چین است. این بازار بزرگی است که اگر همه موانعی را که مانع از تجارت بین خودمان می شوند، برداریم، به راحتی می توان از آن بهره برد.

نویسنده یک مشاور ارتباطات و دید است. djjuuko@gmail.com

آیا داستانی در جامعه خود دارید یا نظری برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید: به ما ایمیل بزنید editorial@watchdoguganda.com


دیدگاهتان را بنویسید