تجزیه و تحلیل: چگونه دیجیتالی شدن قدرت دولت را از حق بیان محدود کرده است


کاملاً قابل توجه است که موج غیرقابل برگشت دیجیتالی شدن رسانه ها را در موقعیتی قرار داده است که صدایی برای افراد بی صدا در تلاش برای احترام به حقوق بشر باشد.

تحول از چاپ، به رادیو، به تلویزیون و در حال حاضر به رسانه های آنلاین تأثیر عمیقی در شکل دادن به افکار عمومی داشته است، که عمدتاً توسط رسانه های سنتی قبلا شکل گرفته بود.

این به طیف روزنامه نگاری آنلاین/دیجیتال نسبت داده می شود. به گفته خوزه لوئیس اوریوئلا، روزنامه‌نگاری خود به روشی حرفه‌ای برای به دست آوردن، تجزیه و تحلیل، بسط و انتشار اطلاعات مربوطه از طریق کانال‌های فن‌آوری در دسترس برای دستیابی به مخاطبان اشاره دارد.

بنابراین، زمانی که استفاده از اینترنت در این فرآیند منبع‌یابی، پردازش و انتشار اخبار پایه‌گذاری شود، اصطلاح روزنامه‌نگاری آنلاین/دیجیتال یا رسانه‌های جدید به وجود می‌آید.


اینترنت که در اوگاندا در سال 1995 پدیدار شد، با از بین بردن ضرورت ویرایشگران، و به شدت به روزنامه‌نگاران یا مخاطبان قدرت می‌دهد تا در مورد پردازش و انتشار اطلاعات، کارها را به نحوی که می‌خواهند انجام دهند، اکوسیستم روزنامه‌نگاری را متحول کرده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط Digital Uganda 2022 که توسط Simon Kemp منتشر شده است، تا ژانویه 2022 حدود 13.92 میلیون کاربر اینترنت در اوگاندا وجود داشته است که ضریب نفوذ آن در ابتدای سال 2022 29.1٪ بوده است.

همچنین بر اساس گزارش Statcounter GlobalStats در سال 2023، استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای دسترسی به اطلاعات از ماه می 2022 در حال افزایش بوده است، به طوری که 48 درصد از کاربران اینترنت در فوریه 2023 به طور فعال در دسترسی به اطلاعات در توییتر مشارکت داشته اند.

این تغییر اساسی، تحقق حق آزادی بیان برای شهروندان را که در ماده 19 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) به عنوان حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و ایده‌ها از هر نوع تعریف شده است، افزایش داده است. بدون توجه به مرزها، چه به صورت شفاهی، چه به صورت نوشتاری، چه به صورت چاپی، در قالب هنر یا از طریق هر رسانه ای که فرد انتخاب کند.

اینترنت حجم، جهت و سرعت جریان اطلاعات در سراسر جهان را تغییر داده است، که به نوبه خود به شهروندان این قدرت را داده است تا از فرصت استفاده کرده و از طریق ابراز نارضایتی های اجتماعی، حقوق خود را مطالبه کنند.

در یک مصاحبه تلفنی با رابرت سمپالا، مدیر اجرایی شبکه حقوق بشر برای خبرنگاران (HRNJ) – اوگاندا، او گفت که روزنامه نگاری دیجیتال با گسترش دامنه کسب و انتشار اطلاعات کمک زیادی به پیشبرد آزادی بیان کرده است.

طبق نظر کلی 34، 3 در مورد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی حقوق بشر، آزادی بیان شرط لازم برای تحقق اصول شفافیت و پاسخگویی است، بنابراین برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر ضروری است.

که این است که بگوییم؛ آزادی بیان، که به دلیل طیف روزنامه نگاری دیجیتال بهبود یافته است، جای پایی اساسی را فراهم می کند که از طریق آن انسان می تواند مقامات را به احترام به سایر حقوق و آزادی های بشر سوق دهد.

شایان ذکر است که ظهور اینترنت با پلتفرم های بسیاری همراه بود که از طریق آن شهروندان می توانند محتوای خود را مدیریت کرده و آن را در جستجوی حقوق خود منتشر کنند.

بنابراین پلتفرم‌های دیجیتالی مانند توییتر، فیس‌بوک، واتس‌اپ، اسنپ چت، تیک‌توک برای شهروندان، عمدتاً دانشجویان، نخبگان شهری و دیگران، در دسترس و به‌طور گسترده در دسترس هستند، که روزنامه‌نگاران را از داستان‌نویسان صرف به تعامل با مخاطبان خود قدرت می‌دهد و از این رو به مردم این فرصت را می‌دهد تا ابراز وجود کنند و حقوق خود را مطالبه کنند.

از طریق افشای افراط و تفریط دولت و نقش آن در نقض حقوق بشر، عموم مردم برای پاسخگو کردن مقامات دولتی و حتی مطالبه حقوق بیشتر به عنوان مثال قیام کرده اند. پس از دستگیری و شکنجه خبرنگاران در حالی که رابرت کیاگولانی را پوشش می‌دادند، در حالی که او می‌خواست از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (UNHRC) در کولولو در فوریه 2021 در مورد وضعیت نقض حقوق بشر در اوگاندا درخواست دهد، ویدئوهایی از حمله ماموران امنیتی به خبرنگاران در فضای مجازی پخش شد. رسانه های اجتماعی، که آگاهی را افزایش داد، و گروه های حقوقی، انجمن های مطبوعاتی را وادار کرد تا خواستار احترام به بشریت و حقوق شهروندی شوند.

Konrad Adenaeur Stifftung (KAS) در گزارش سال 2006 خود در مورد تأثیر رسانه های اجتماعی بر ارتباطات سیاسی و تعامل اجتماعی اشاره می کند که ظهور رسانه های جدید با سایت هایی مانند فیس بوک، واتساپ، یوتیوب و مجموعه ای از وبلاگ ها، بیانیه خبری می تواند از صفر تا یک میلیون بیننده یک شبه این بدان معناست که پلتفرم‌های دیجیتال دسترسی سریع به اطلاعات و همچنین پاسخ سریع شهروندان را تسهیل می‌کنند.

در آنچه عصر دیجیتال نامیده می شود، پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز نقشی حیاتی در غلبه بر محدودیت های زمانی و مکانی در اشتراک گذاری اطلاعات و شبکه ایفا کرده است. بنابراین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شبکه‌ای پیچیده بین شهروندان، رسانه‌های اصلی و دولت را تسهیل کرده‌اند.

نمونه اول ; در بخش خبری ساعت 9 صبح با نام تجاری “Munansi Weyogerere” در 88.8 CBS FM، به عموم مردم این فرصت داده می شود تا در مورد مسائل موضوعی از طریق سایت های دیجیتالی مانند فیس بوک و واتساپ اظهار نظر کنند، از این رو این نظرات توسط سیاست گذاران برای تعیین پاسخ مناسب انتخاب می شود. به نارضایتی مردم

گزارش آزادی مطبوعات در سال 2016 خانه آزادی نشان داد که شهروندان اوگاندا تا حدی آزادند تا با توجه به رسانه‌های مستقل آن، اظهار نظر کنند. گزارشگران بدون مرز در شاخص آزادی بیان در سال 2015، اوگاندا را از میان 180 کشور در رتبه 97 قرار داده است.

بنابراین، پلتفرم‌های دیجیتال، روزنامه‌نگاری سنتی را از طریق تغییر نحوه انتشار اطلاعات، با سرعت‌های مافوق صوت و فراهم کردن فرصتی برای دسترسی سریع به همه، به اشتراک‌گذاری آسان‌تر نظرات با کمترین تداخل مقررات، به شدت متزلزل کرده‌اند.

با این حال، رسانه های جدید دارای ریسک بزرگی هستند و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در این سایت های دیجیتال فیلتر نشده است و مشمول قوانین اخلاقی روزنامه نگاری نمی شود.

رابرت سمپالا همچنین استفاده غیرحرفه‌ای از دستگاه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال برای انتشار اطلاعات نادرست را توصیف کرد که برای هماهنگی و همزیستی مسالمت آمیز شهروندان در جامعه مضر است.

وزیر اطلاعات و راهنمایی ملی اوگاندا، در حالی که در مراسم بزرگداشت روز آزادی مطبوعات در 3 مه به خبرنگاران در مورد وضعیت آزادی بیان در اوگاندا سخنرانی می کرد. دکتر کریس باریومونسی به روزنامه نگارانی که از دستگاه های دیجیتالی خود برای نشر اکاذیب و انتشار اطلاعات تحریک آمیز استفاده می کنند، هشدار داد.

در تحلیل نهایی، دیجیتالی شدن در اوگاندا تأثیر عمیقی بر شیوه روزنامه نگاری در تلاش برای پیشبرد سایر حقوق بشر داشته است.

با این حال، استفاده نادرست از دستگاه های دیجیتال باعث سرکوب مطبوعات آزاد شده است و آزادی بیان تضمین شده به دلیل این انقلاب دیجیتال را به خطر می اندازد.

آیا داستانی در جامعه خود دارید یا نظری برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید: به ما ایمیل بزنید editorial@watchdoguganda.com


دیدگاهتان را بنویسید