کاموادا جان پل: آیا موسوینی می تواند به اوگانداها احساسی از محیط انتخابات کنیا بدهد؟

[ad_1]

شرق آفریقا، دقیقاً کنیا، امروز منتظر حکم دادگاه عالی کنیا در انتخابات اخیر و در عین حال مورد مناقشه است. اوگاندایی‌ها در هیبت به سر می‌برند و سرنوشت مشابهی برای آن‌ها در درخشش کامل NRM پیش می‌آید. اوگاندا در چندین تلاش برای انتقال مسالمت آمیز و انتقال قدرت از استقلال شکست خورده است. بنابراین تعجب آور نیست که مردم اوگاندایی با تحسین و حسادت از کنیا شگفت زده می شوند زیرا به خود کمک کردند کمپین ها، انتخابات کنیایی و اخیراً روند دادگاه در مورد انتخابات مورد مناقشه رایلا آمولو اودینگا از Azimio la umoja و ویلیام ساموئی روتو از کنیا را دنبال کنند. به ترتیب جناح های کوانزا.

موسوینی ادعا می کند که انتخابات ریاست جمهوری 1980 توسط دولت UPC تحت رهبری دکتر آپولو میلتون اوبوته تقلب شد.

DP دوم شد در حالی که UPM موسوینی یک رای ظاهراً از موسی کیگونگو، معاون اول رئیس NRM به دست آورد. موسوینی قبلاً تهدید کرده بود که در صورت شکست در انتخابات که در سال 1981 انجام داد، علیه UPC، یک دولت نسبتاً باثبات، یک جنگ چریکی به راه خواهد انداخت.

می توان تعجب کرد که چرا موسوینی، یک ناسیونالیست خودخوانده یا بهتر است بگوییم یک پان آفریکانیست، هرگز به دنبال پوشش قانونی از دادگاه عالی نبود، مگر بوش. بنابراین مردم اوگاندا دکتر کیزا بسیگیه، رابرت کیاگولانی و رایلا اودینگا را به خاطر عدم اتخاذ رویکرد موسوینی مبنی بر رفتن به بوش به جای دادگاه عالی تحسین خواهند کرد.


رایلا اودینگا با موفقیت یک انتخابات را باطل کرده است در حالی که درخواست کنندگان ریاست جمهوری اوگاندا در همان مسیر دچار شکست های متعددی می شوند، حتی زمانی که دادگاه تمام شواهد ارائه شده را به عنوان کافی، برجسته، رضایت بخش و حکم به لغو انتخابات ریاست جمهوری تایید می کند.

آیا این می تواند دلیلی برای پس گرفتن درخواست رابرت کیاگولانی برای انتخابات ریاست جمهوری 2021 باشد؟ نزدیکترین چیزی که رایلا اودینگا به آن رسیده است، انصراف او از شرکت در انتخابات 2017 بود که دادگاه دستور تکرار آن را داد.

بهترین راه برای حل و فصل رقابت های انتخاباتی از طریق جبران حقوقی است نه جنگ، اوگاندا در دوره اوبوته به ثبات سیاسی خوبی دست می یافت، اگر موسوینی به دنبال راه حل های قانونی برای جنگ بود.

نهادهای مستقل و قوی از طریق استقرار یک دموکراسی به خوبی تحکیم و محافظت شده ساخته می شوند، نه یک سلطنت سیاسی. جنگ‌ها و درگیری‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که از نظر سیاسی مهندسی شده‌اند، نه تنها نهادها را تهدید می‌کنند، بلکه آنها را تحت حمایت، وحشی‌گری و بی‌تحرکی قرار می‌دهند و در نتیجه ارزش‌های اصلی و اصول حکومت‌داری را شکست می‌دهند.

سطح جانبداری که توسط نیروهای مسلح، کمیسیون انتخابات و قوه قضاییه اوگاندا در انجام وظایفشان به نمایش گذاشته شده است، نمی تواند تضمین کننده برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه بر اساس ماده 60 و مقرر در ماده 61 قانون اساسی جمهوری اوگاندا در سال 1995 باشد.

اوگاندایی‌ها تا به امروز برایشان مشکل است که باور کنند حتی یک رای‌دهنده، عامل یا نامزدی که در کل یک تمرین انتخاباتی در کنیا دستگیر یا کشته نشده باشد. بازداشتگاه‌های اوگاندا گزارش‌هایی از این بازداشت‌شدگان مرتبط با انتخابات را به‌طور قاطع از جناح اپوزیسیون دارند، در حالی که مراکز بهداشتی مملو از تلفات مربوط به انتخابات است که شامل جمجمه‌های شکسته می‌شود. بنابراین، ما خواستار برگزاری انتخابات مسالمت آمیز در سال 2026 هستیم که مشاهدات خیرخواهانه ای از انتخابات کنیا داشته ایم.

رای دهندگان 6M Raila Odinga خوشبین تر هستند که دادگاه عالی کنیا در مقایسه با آنچه در اوگاندا اتفاق می افتد به آنها رسیدگی عادلانه خواهد داد. عملکرد IEBC در رویه ها و دستوراتش مطابق قانون اساسی بوده است. همه آژانس های مرتبط با انتخابات متعهد به اجرای عدالت برای رای دهندگان کنیایی بوده اند. شرایط اوگاندا غیر از این بود، دادخواست های انتخاباتی همچنان ادامه دارد، و این معکوس واقعی واکنش دولت به یک انتخابات میان دوره ای یا شورش است.

هیچ روزی وجود ندارد که دادگاه عالی کنیا با مامباهای سیاهپوست یا تهدید به وکلا و قضات در حین رسیدگی به این دادخواست انتخاباتی 2022 مورد حمله قرار گرفته باشد و هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری محدود به حرکت نشده باشد.

کیزا بسگیه و رابرت کاگولانی در حین و پس از انتخابات به روشی تاکتیکی در حبس خانگی قرار گرفتند تا آنها را از ثبت درخواست انتخابات ریاست جمهوری در روزهای تعیین شده طبق قانون محروم کنند. وکلای آنها و خانه های رسانه ای آنها را از دسترسی به آنها ممانعت کردند که این نقض حق حرکت، تشکل و آزادی بیان است. بر خلاف IEBC کنیا که با همه احزاب در ارزیابی اینکه آیا انتخابات آزاد و منصفانه انجام داده است یا خیر، کمیسیون انتخابات اوگاندا نه می‌تواند مدرک کافی برای برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه ارائه دهد و نه اجازه دسترسی به اطلاعات انتخابات را برای بررسی دقیق بدهد.

دادگاه عالی کنیا با توجه به استقلال و شتابی که در حوزه قضایی خود در رسیدگی به دادخواست های انتخابات ریاست جمهوری نشان داده است، همچنان به امتیازات بالاتر از همتای اوگاندای خود ادامه می دهد. هم خواهان و هم پاسخ دهندگان به فقه خود در رسیدگی به این موضوع اذعان دارند و از این طریق اعتماد رای دهندگان را القا می کنند چرا که صلح حاکم است حتی زمانی که چنین موضوع بحث انگیزی برای کنیا رخ می دهد. قوه قضاییه اوگاندا باید برای بازگرداندن چنین اعتمادی به مردم تلاش کند تا قضاوت‌هایش عدالت تلقی شود نه تعصب اوگاندا. برای پرونده اوگاندا، فریادهای جاری قاضی است که ادعاهای استر کیساکیه مبنی بر هدف قرار گرفتن توسط همان ارگانی که از آن زمان به بعد او در مورد دادخواست انتخابات ریاست جمهوری کیاگولانی در سال 2021 نظر مخالفی از 8 قاضی داشت، هدف قرار گرفته است. پرونده او توسط حقوقی وی مصادره شد. فرماندهان، چیزی که هرگز در رده های قانونی کنیا شنیده نشده است. یک سیستم حقوقی مثله شده فقط می تواند شکایت ایجاد کند نه راه حلی برای مشابه.

انتخابات در اوگاندا بی معنی و نامطلوب شده است تا مشارکت رای دهندگان را تضمین کند که در مقایسه با کشورهای با ثبات دموکراتیک مانند غنا و بوتسوانا که مشارکت رای دهندگان بیش از 60 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده است، به مشارکت کم رای دهندگان منجر می شود. هزینه انتخابات در اوگاندا هرگز با بازده سرمایه گذاری پول مالیات دهندگان مطابقت ندارد. رسوایی های فساد در تهیه مواد رای دهندگان به صحنه های انتخاباتی مدیریت شده به نفع کاندیداهای NRM در برابر مخالفان آنها به وضوح معنای انتخابات در اوگاندا را مشخص می کند.

ما امیدواریم که کمیسیون انتخابات اوگاندا در سال 2026 با ظرافت انتخابات کنیا به عنوان یکی از ناظران انتخابات، تعدیل کند.

حکم دادگاه عالی کنیا هر چه که باشد، مردم کنیا از یک کشور صلح آمیز و انتقال قدرت با حسن نیت نهادهای مستقل و حاکمیت قانون اطمینان دارند. مردم اوگاندا مشتاق تجربه ای مشابه با تجربه انتخابات کنیا هستند و این مسئولیت رئیس جمهور موسوینی است که نهادهای اوگاندا را از ترس، حمایت، فساد، فرقه گرایی و احکام دیرهنگام ریاست جمهوری که تحت حمایت و نظارت او هستند، باز کند.

هرگاه درختی قطع شود، امید وجود دارد ایوب 14:7.

نویسنده یک مفسر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در امور آفریقا است.

jpkamwada@gmail.com

آیا داستانی در جامعه خود دارید یا نظری برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید: به ما ایمیل بزنید editorial@watchdoguganda.com

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید